HOMEPARTIJTEAMSTANDPUNTENCONTACTNIEUWS  
NieuwsPUUR NieuwsbrievenNieuwsbrief inschrijven

Noordwijk blijft zelfstandig

Inbreng tijdens de gemeenteraadsvergadering d.d. 2 oktober 2012

PUUR NOORDWIJK wil dat de gemeente Noordwijk als zelfstandige gemeente haar uitvoeringskracht zal vergroten door samenwerkingsverbanden te versterken en te verbeteren. Hierbij past een compacte en dienstverlenende gemeente die slagvaardig opereert zodat met minder belastinggeld, minder ambtenaren, minder regels en minder bestuurders gewerkt kan worden aan een bestuurlijk en economisch krachtig Noordwijk voor Noordwijkers.
De wethouder van PUUR NOORDWIJK heeft in 2011 namens het College het discussiestuk: “Bestuurlijke Toekomst Noordwijk: een nieuw perspectief” gepresenteerd. Unaniem hebben we destijds als raad onderschreven dat Noordwijk als ontwikkelgemeente zelfstandig in staat is de voorzienbare uitdagingen van de toekomst aan te kunnen, vanuit de huidige brede samenwerking met de Bollenstreek en Katwijk, Met daarbij een verstevigd accent leggend op de driehoek Noordwijk, Katwijk en Teylingen.

Daarnaast concludeerde deze lokale wethouder dat in vergelijking met deze huidige brede samenwerking, in potentie alleen een GROTE FUSIE met de Bollenstreek op langere termijn beter in staat zou zijn om de bestuurlijke en economische slagkracht in de regio te vergroten.

De kracht van de zelfstandige gemeente Noordwijk kennende heeft de fractie van PUUR NOORDWIJK volmondig kunnen instemmen met de onderzoeksopdracht van de Raad: “onderzoek de concrete voor- en nadelen van een Grote Fusie voor de inwoners”. PUUR NOORDWIJK is namelijk van mening dat het als lokale partij niet een fusie of herindeling in de weg moet staan als dit een significante lastenverlaging en een aanzienlijke verbetering van de dienstverlening betekent voor de inwoners van Noordwijk.

Tot onze verbazing constateren wij dat Berenschot namens de vier Bollengemeenten drie algemene onderzoeksvragen mee kreeg. Niets concrete voor- en nadelen van een fusie. Waar Noordwijk de stap voorwaarts maakte door deze concrete vraag beantwoord te willen zien, lijkt een deel van de andere gemeenten het f woord niet te hebben durven gebruiken. Voorzittet, een gemiste kans.

Het eindrapport Berenschot presenteert verschillende inrichtingsvarianten. Het geeft helaas geen antwoord op de vraag: “Wat heeft de Noordwijker aan één gefuseerde Bollenstreek?”. De fractie vindt het onverantwoord te beslissen over een mogelijk herindeling van Noordwijk als niet duidelijk cijfermatig onderbouwd is wat de daadwerkelijke voordelen van de nieuwe gemeente voor de inwoners zijn.  Het rapport Berenschot stelt, net zoals de visie van de Vereniging Bedrijfsleven Duin- en Bollenstreek en Koersdocument voor de Greenport Bollenstreek, dat de economische ontwikkelingsperspectieven van de streek niet maximaal benut worden.

PUUR NOORDWIJK deelt deze urgentie. De wethouders economische zaken moeten met spoed met concrete plannen komen om gezamenlijk de economische kansen om te zetten in een duurzaam economisch perspectief voor de Bollenstreek. PUUR NOORDWIJK zal hiervoor een motie indienen.

Voor PUUR NOORDWIJK is het behoud van een optimaal woonklimaat voor de Noordwijker van groot belang. Het rapport Berenschot schrijft niet voor niets dat 70% van de Noordwijkers in Noordwijk woont, maar werkt in de Randstad.
Ja voorzitter herindeling scoort het beste voor hen die van mening zijn dat bij een gemeente van 100.000+ inwoners, de ambtelijke organisatie professioneler wordt, de dienstverlening zal verbeteren en de positie in de regio minder kwetsbaar, misschien zelfs sterker wordt.

Maar, Voorzitter, zijn deze motieven niet meer in het belang van de bestuurder dan van de inwoner? Zijn dit niet puur bestuurlijke ambities, waarbij de gemeente wordt gezien als professionele organisatie? Waarbij de grootheidswaan stijgt en het maatgevoel daalt? PUUR NOORDWIJK ziet de gemeente als gemeenschap. Waar nabijheid en de menselijke maat hoogste prioriteit hebben. Waar sprake is van een bewonerscultuur.

Voor PUUR NOORDWIJK is het belangrijk dat er een overzichtelijke afstand is tussen inwoners en bestuur. Dat wethouders, gemeenteraadsleden, bij school, op het voetbalveld, op de markt aangesproken kunnen worden. PUUR NOORDWIJK wil de bestuurskracht vergroten vanuit een zelfstandige gemeente. Door ambtelijke samenwerking te bewerkstelligen zodat de bestuurskracht verbetert zonder dat de afstand tussen burgers en bestuurders vergroot. Per beleidsonderdeel moet er gezocht worden naar de meest complementaire partner. Daarbij past ook regionale beleidsontwikkeling.

Wij overwegen dan ook een motie waarin we het college verzoeken op het gebied van Ruimtelijke Ordening, Zorg en Maatschappelijke Organisatie met concrete verdergaande samenwerkingssuggesties voor eind 2012 te komen. Wij wachten hiervoor echter de reactie van het college in eerste termijn af. Het voordeel van ambtelijk samenwerken is het mogelijk delen van kennis, het gezamenlijk aanbesteden, elkaar uit de brand helpen bij ziekte. Op deze manier blijft er sprake van burgernabije gemeentepolitiek.

PUUR NOORDWIJK is van oordeel dat er geen exclusieve samenwerking, lees ambtelijke integratie, moet komen met alleen de Bollengemeenten. Dit is de geleidelijke opmaat naar een fusie tot een gemeente van 100.000+ inwoners. Op die manier zal zonder consultatie van de inwoners op een ondemocratische wijze op de termijn een fusie ontstaan. Mocht over 10 jaar de discussie van vandaag weer gevoerd worden en blijken dat herindeling dan wel concrete voordelen biedt voor de inwoners van Noordwijk dan zou er naar het idee van PUUR NOORDWIJK gedacht moeten worden aan een totale grootte van een gemeente met 60.000 – 75.000 inwoners.

PUUR NOORDWIJK houdt vast aan het intensiveren van de huidige brede samenwerking. Deze samenwerking houdt het bestuur van Noordwijk dicht bij de Noordwijkers. Zo kunnen we als inwoners van Noordwijk nog zelf bepalen waar de sportvoorzieningen komen, dat er een bibliotheek is op fiets afstand etc. Deze manier van samenwerken zal de democratische legitimiteit verantwoorden. De gemeente blijft zelfstandig, dicht bij de burger, controleerbaar en kan ter verantwoording geroepen worden, GEEN technocratisch bestuur op afstand.

Een zelfstandige gemeente Noordwijk rechtvaardigt een door de Kroonbenoemde burgemeester. De reden dat wij op dit moment een waarnemend burgemeester hebben is dat de Commissaris van de Koningin, na het vertrek van voormalig burgemeester Groen, de mening was toegedaan dat er een onderzoek moest komen naar een fusie van de Bollengemeenten. Zijn beslissing was in absolute tegenspraak met de unanieme wens van de Raad een Kroonbenoemde burgemeester te mogen verwelkomen.

Nu aan de opdracht van de Commissaris is voldaan gaan wij er vanuit dat hij zich aan zijn woord zal houden. De heer Fransen heeft in de zomer van 2011 EXPLICIET toegezegd dat hij na bekend worden van het resultaat van de verkenning naar de toekomst van de Bollenstreek, de procedure voor een Kroonbenoemde burgemeester voor Noordwijk zal starten. De fractie van PUUR NOORDWIJK zal hiervoor een motie indienen.

Concluderend voorzitter, PUUR NOORDWIJK wil:

  dat de gemeente Noordwijk als zelfstandige gemeente haar uitvoeringskracht zal vergroten door de huidige brede samenwerkingsverbanden te versterken en te verbeteren.
  dat de wethouders economische zaken voor het einde van dit jaar komen met een gezamenlijk inventarisatie van de economische prioriteiten voor de regio en zo een duurzaam economisch perspectief voor de Bollenstreek creëren
  nu het eindrapport Berenschot gepresenteerd is en daarmee het onderzoek naar een fusie van de Bollengemeenten is afgedaan, de Commissaris van de Koningin zo spoedig mogelijk gevraagd wordt zich te houden aan zijn afspraak en de procedure Kroonbenoemde Burgemeester zal starten.

En dient daartoe de volgende moties in (welke uiteindelijk met beperkte aanpassingen door de gemeenteraad zijn aangenomen).

1.
Motie Kroonbenoemde burgemeester
2.
Motie operationale en strategische samenwerking
Laat ons je informeren